De valorisatie van je kennis en kunde. Hoe je firma opstarten?

  • Wat betekent ‘valorisatie van je kennis en kunde’?

Wat is meestal aanwezig op het moment dat het kantoor Van Hollebeke & C° wordt gevraagd om een ondersteuning te geven?

  1. Er zijn producten uitgedacht en klaargemaakt voor de verkoop.
  2. Er werd aan communicatie gedacht. Waar, hoe, via welk kanaal, aan wie, met welke inhoud.
  3. Promotiemateriaal
  4. Locatie, uitrustingsgoederen, inrichting enz.
  5. Personeel, met hulp van familie of vrienden. Iedereen staat klaar om in te springen in geval de firma zou ‘boomen’.

En dan komt het moment dat men, samen met zijn of haar ‘droom’, ongeduldig moet wachten op ‘de klant’ en op een rendabel zakencijfer voor de uitbouw van liquide middelen.

  • Moet je droom voor de opstart toch even onder ‘verantwoorde druk’ komen te staan?

‘The proof of the pudding is in the eating.’. Het is een aantasting van je positieve ego als blijkt dat niemand jouw pudding wil eten, laat staan wil gaan kopen.

Het is bijzonder confronterend indien je van potentiële klanten het volgende te horen krijgt:

  1. Dit product heb ik reeds aangeboden gekregen, aan een lagere prijs en een betere kwaliteit!
  2. De behoefte die nodig is om dit product/deze dienst te kopen, zal op korte termijn volledig verdwenen zijn!
  3. De behoefte is er, maar ik heb geen vertrouwen in jouw product, dus ik koop het niet.
  4. Oei, is dat een nieuw product? Het is precies uit het museum weggelopen!
  5. Kom over drie jaar eens terug. Mogelijk heb ik dan pas de behoefte en zal ik dan pas het product/de dienst kopen.
  6. Enz.
  • Spring pas als je je parachute aan hebt. Niet eerder!!

Je droom realiseren begint met het zoeken naar mensen, klanten, bedrijven die jouw droom willen hebben en er geld voor willen geven. En dát men er ook geld voor wil geven, zodat er rendement gemaakt kan worden en er liquiditeiten zijn voor de volgende stap.

Je moet eerst leren van de harde kritiek van kandidaat-klanten, die eerlijk en objectief jouw product/dienst tegen het licht houden. Een ‘neen’ op vandaag is geen definitieve neen.

De hindernissen die een mogelijke verkoop tegenhouden zijn positieve hindernissen. Overwin ze en je hebt klanten.

  • Conclusie en advies

Op het moment dat je product/dienst op 80% van zijn afwerking is, moet je zelf in overleg gaan met kandidaat-kopers.

Geen waardeloos verkoopverhaaltje maken. Maar stel je de vraag of je dit kan gebruiken en hoe je het het best kan afwerken! En wat wil je er voor betalen?

Valt het tegen? Doe dan een tweede poging, een derde, een vierde.

Soms moet je echter gewoon je ‘droom’ opgeven! In ruil voor het niet weggooien van geld, het aangegaan hebben van een lening, het in pand geven van waarborgen, mogelijk faillissement.

  • Ondersteuning door Van Hollebeke & C°

Er wordt een groep samengesteld die elke starter met een nieuw product een kans wenst te geven, maar ook zo fair zal zijn om een correcte feedback te geven die gebruikt kan worden als basis voor de volgend stappen.